Yabaş M. , Hasançebi S. (Uzman), Yabaş M.
TÜBİTAK 4005 programınca desteklenen, etkinlikleri 2018 ve 2019 yıllarında gerçekleştirilen, 118B116 ve 218B537 nolu “Geleceğin Teknolojisi Biyoteknoloji” eğitim projelerimiz (https://gtb4005.trakya.edu.tr/), beklediğimizden daha fazla ilgi görmüş (511 başvuru alınmıştır), katılımcılarımızın öneri ve olumlu değerlendirmeleri, öğretmenlerimizin bu alandaki gereksinimleri göz önüne alınarak aynı eğitimin, geliştirilerek devam ettirilmesinin faydalı olacağı gözlenmiştir. Dolayısıyla bu proje önerimiz, 218B537 no’lu projenin devamı niteliğindedir ve bu nedenle kapsam ve içerik benzeşmeleri söz konusudur.
Biyoteknolojinin, geleceğin şekillenmesinde önemli bir güç olacağı çeşitli otoritelerce vurgulanmakta ve mevcut gelişmeler de bunu doğrular nitelikte ürünler ortaya koymaktadır. Dolayısıyla genç neslin bu konuda bilinçlendirilmesi, doğru bilgilerle donatılıp ufkunun açılması aynı zamanda ülkemiz geleceğinin şekillenmesi anlamını da taşımaktadır. Genç neslin doğru bilgilendirilmesinde ve yönlendirilmesinde, öğretmenlerimizin bu teknolojiyi tanıması, kapsamını ve etik sınırlarını öğrenmesi son derece önemlidir. Ayrıca biyoteknoloji, soyut bilginin somut ürünlere dönüşümünü sağlayan özel ekipmanlara gereksinim duyan bir bilim dalıdır. Oysa orta öğretim düzeyindeki çocuklara bu dönüşümün açıklanabilmesi için basit araç/gereçlerle uygulanabilecek, pratik, görsel ve somut yöntemlere gereksinim duyulmaktadır. Sunulan proje bu gereksinim doğrultusunda planlanmıştır. Projede orta öğretim kurumlarında Biyoloji öğretmenlerine kapsamlı teorik ve pratik uygulamalı bir Biyoteknoloji eğitimi sunulması planlanmıştır. Proje ile her biri kendi alanında akademik birikimine sahip proje personeli, edindiği bilgi birikimini, ortaöğretim kurumlarında görev yapan öğretmenlerimizin hedef ve tecrübeleri ile harmanlayacaktır. Bu sayede, biyoteknoloji eğitiminde, yenilikçi öğretim yöntemleri geliştirmek ve öğrencilere doğru/etkin bilgi aktarımı sunmak üzere yöntemler ortaya konacaktır.
İlk projemiz olan 118B116 nolu “Geleceğin Teknolojisi Biyoteknoloji” eğitiminde, Türkiye’nin çeşitli illerinde görev yapmakta olan Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı çalışan toplamda 20 kişilik Biyoloji ile Fen ve Teknoloji öğretmenlerinin katılımıyla, Trakya Üniversitesi bünyesinde gerçekleştirildi. Ancak eğitim sırasında gerek katılımcı öğretmenlerimizin değerlendirmeleri, gerekse proje ekibinin gözlemleri doğrultusunda katılımcı grubun homojen olmamasının olumsuz etkileri saptanmıştır. Dolayısıyla sunulan proje önerisinde, müfredattaki ağırlığı göz önünde bulundurularak 25 kişilik Biyoloji öğretmenleri hedef kitle olarak seçilmiştir. Etkinlikler, teorik ve deneysel uygulamalar, yapılandırmacı yaklaşım ile 5E modeli ve işbirlikli öğrenme kullanılarak 7 gece 7 günlük bir program dahilinde uygulanacaktır.
Projenin amacı;
- Biyoloji öğretmenlerinin biyoteknoloji konusunda gerekli bilgi ve donanıma sahip olmalarını sağlamak,
- Öğretmenlerin biyoteknolojideki temel konular ve kavramları öğrencilere anlaşılır, kalıcı, basit araç ve gereçlerle aktif katılımlı ve eğlenceli bir biçimde aktarmalarını ve öğrencilerin anlamlı öğrenmelerini sağlamaktır.
Bu amaçla projemizde 5E ve işbirlikli öğretim yöntemlerine göre tasarlanmış etkinlikler, interaktif uygulamalar, araştırma laboratuvarlarındaki deneysel uygulamalar, sanal laboratuvar uygulamaları, basit araç ve gereçlerle katılımcıların kendi öğretim ortamlarında uygulayabilecekleri deneysel uygulamalar, web 2.0 araçları ile yenilikçi öğrenme yöntemleri uygulanacaktır.